keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Ammatteja valitsemassa

Eilen illalla oli aivan pakko jatkaa FFXII: IZJS:n pelaamista. Tai no, arvoin sen ja Star Oceanin välillä, mutta päädyin joka tapauksessa siihen. Varsin hauska ilta olikin luvassa. Kirjoittelin pelaamisen ohessa muistiinpanoja blogia varten, etten yön aikana unohtaisi kaikkia kivoja pikkupointteja.

Juonellisesti peli ei tosiaan mitään uutta tarjoile, ja ehkä ensimmäistä kertaa en jaksanut seurata kaikkia välivideoita yhtä suurella antaumuksella kuin aiemmin. Tosin Franin ja Balthierin pätkät piti totta kai sihdata edelleen äärimmäisen tarkasti.

Kiinnitin pelatessa huomiota moniin pikkujuttuihin, joista kertoilen kohta lisää. Ajattelin kuitenkin ensin kertoilla, mitkä ammatit valitsin hahmoilleni. Kaikkia en siis vielä ole saanut, mutta olen joka tapauksessa valintani tehnyt jo ennakkoon.

Mainittakoon, että peliaikaa on takana tällä hetkellä 3 tuntia 39 minuuttia ja rysähdin juuri lentopyörällä viemäreihin. Eli olen vasta saanut Franin ja Balthierin tiimiin. Pelillisesti en siis ole kovinkaan pitkällä ja olen itse asiassa pelannut aika turkasen hitaasti. Syykin siihen on olemassa, mutta paneudun siihen hetken kuluttua. Mennään nyt ensin niihin ammatteihin.

Tosiaan jokaiselle hahmolle valitaan oma ammatti kahdestatoista vaihtoehdosta. Täytyy myöntää, että raastoin hiuksiani hyvän tovin, ennen kuin sain päätökseni tehtyä. Ammattien vertailun lisäksi jouduin sihtaamaan suttuisia kanjeja tv-ruudulta, mutta onneksi vääriä tulkintoja ei tullut tehtyä.

Tähän kokonaisuuteen sitten päädyin:

Vaan - munkki (モンク)
Käyttää aseena nyrkkejä tai poleja. Saa paljon HP:a ja oppii jonkin verran valkoista magiaa.

Penelo - valkoinen maagi (白魔道士)
Oppii kaiken valkoisen ja vihreän magian. Huono taistelija ja matala HP. Aseena rodit.

Balthier - samurai (もののふ)
Taisteleva musta maagi, ei kuitenkaan vahvimmasta päästä hahmoluokkia. Saa kohtuullisen paljon HP:a. Käyttää katanoita.

Fran - punainen maagi (赤魔道士)
Käyttää valkoista, vihreää, mustaa ja arcane-magiaa. Ei voi kuitenkaan oppia korkeimpia valkoisia ja mustia taikoja. Parempi taistelija kuin valkoinen tai musta maagi. Aseena käyttää macea.

Basch - breikkeri (ブレイカー)
Tankkiluokka, eturivin taistelija, joskin vahingon määrä vaihtelee, koska käyttää aseita, joiden aiheuttama tuho heittelee suuresti (kirveet, vasarat ja käsipommit).

Ashe - huntteri (シカり)
Vähän kuin ninja. Käyttää tikareita aseinaan ja saa hyvän määrän HP:a.

Saa nähdä, miten hyvin pärjään tuolla kokoonpanolla. Toiveena tietysti olisi päästä peli joskus läpi. En vain vielä ole päässyt käytännössä testaamaan, miten nämä ammatit lopulta vaikuttavat pärjäämiseeni. Varmaan kuitenkin kannattaa panostaa kaikkien hahmojen kehittämiseen paremmin kuin ennen.

Mennäänpä sitten niihin pelikokemuksiin. Joitain ikäviä ja hankalia juttuja olen huomannut. Ensimmäisenä tulee mieleen kameran kääntyminen. Star Oceania pelatessa olen tottunut siihen, että se pyörii juuri toisinpäin. Tosin siinä pelissä kääntymissuunnan voi valita, ja otin käyttöön itselleni luontevamman. Nyt sitten tämän pelin kanssa pyörittelen toistuvasti kameraa väärään suuntaan, mikä on kovin ärsyttävää. Kaipaan myös SO4:stä tuttua dashia eli nopeita juoksupyrähdyksiä. Sormi hakeutuu toistuvasti neliön päälle pikajuoksun toivossa, mutta valitettavasti tässä pelissä ei kyseistä ominaisuutta ole. Sitten on tietysti vielä todella ärsyttävä fontti pelin tekstityksessä, mutta en paljoa pysty tekstejä muutenkaan lukemaan, joten ehkä se ei ole niin kovin iso ongelma.

Japanin opiskelun kannalta pelin pelaamisessa on varmaankin joku pointti. Ainakin huomaisin tunnistavani jotain kanjeja. Lähinnä lootin osalta kiinnitin tähän huomiota, samoin arkkujen sisällön. Osa oli aivan käsittämätöntä settiä, mutta osan tunnisti ihan kivasti (esim. 火の石, fire stone).

Viehätyin myös suunnattomasti moogleista tai siis mooglien japanista. Miehethän voivat viitata japanin kielessä itseensä sanalla "boku". Noh, mooglet käyttävät sen tilalla sanaa "mogu". Jotenkin se oli minusta aivan ihanaa, samoin tietysti englannin kielestäkin tuttu "kupo". Tuota mogua ei oikein saa käännettyä, mikä on kyllä sääli.

Kaiken tämän lisäksi ehdin huomata myös sen, että pelissä on ammattien lisäksi muutakin uutta. Ainakin Penelon cure toimii kaikkiin partymembereihin kerralla, mikä on ehdottomasti plussaa. Gizan tasangoilla pyöriessäni taas sain huomata, että kartalla on uusi alue. Se on pieni, mutta joka tapauksessa olemassa. Siellä oli muutama arkku ja pari mölliä, ei siis mitään ihmeellistä, mutta se ilahdutti minua. Törmäsin myös käärmeeseen, jollaista en ole kyseisessä paikassa aiemmin nähnyt (eikä se ollut rare game, tarkistin asian heti clan primerista). Voi toki olla mahdollista, etten vain ole sattunut käärmeeseen kertaakaan törmäämään, mutta epäilen sitä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Myös Rabanastren linnassa oli uusi käytävä. Ihan lyhyt sellainen eikä siellä ollut kuin yksi arkku, mutta sekin pisti hymyilyttämään. Nämä ovat pikkujuttuja totta kai, mutta lisäävät joka tapauksessa intoani pelata peliä eteenpäin. Mielelläni näen, mitä muuta pientä paljastuu, kun pääsen pidemmälle.

Toisaalta minua hirvittää japaniksi pelaaminen. Gambittien laittaminen taitaa olla melkoista arpomista, samoin esineiden käyttö (niitä varten ajattelin etsiä listan netistä). Pelissä on myös kohtia, joiden selvittäminen vaatii lukutaitoa... saapa nähdä, miten niiden kanssa käy. Kyllä, osaan kahdentoista lähes ulkoa, mutten sentään niin hyvin, että muistaisin, missä järjestyksessä joillekin tyypeille pitää puhua.

Pienestä hirvityksestä huolimatta peli innostaa nyt todella paljon. Haluan tutkia, mitä uutta mistäkin löytyy ja päästä kokeilemaan taistelemista, kun hahmoilla on selvät luokat. Nyt tulee myös pakosta käytettyä aseita vähän laajemmalla skaalalla, kun kaikista ei saa väännettyä samanlaisia tappokoneita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti