perjantai 31. tammikuuta 2014

Ammatillista kasvua

Toinen päivä sairauslomalla ja tylsistyn kotona yksin. Eli aamusta tuli taas kaivettua 3DS esille. Nyt se sitten on latauksessa odottamassa seuraavaa pelisessiota. Ehkäpä tunnin, parin päästä pääsee taas pelaamaankin. Sitä ennen ajattelin kiusata blogin lukijoita taas uudella postauksella ja ehkä vähän edistää cossiakin :P

Kuva: Wikipedia
Juonellisesti olen edennyt nyt jopa sen verran, että olen saanut kuninkaan pelastettua pahisten käsistä. Tarina on siis edelleen alkutekijöissään, mutta se ei oikeastaan hämmästytä. En odottanutkaan valtavan nopeita juonenkäänteitä. Ja toisaalta on myös ihan omaa syytäni, etten ole tarinaa kamalasti edistänyt vaan puuhannut jotain ihan muuta. Olen nimittäin käyttänyt aikaani kyntämällä pusikoita.

Jeps, grindaus kunniaan ja niin poispäin. Vanhojen jropejen (minun osaltani lähinnä Final Fantasyiden) yksi kiroushan on ollut grindaaminen. Satunnaistaistelua satunnaistaistelun perään, jotta saadaan hahmoille korkeampi leveli ja muutenkin paremmat statsit. Ne kun auttavat kovasti pääsemään eteenpäin eikä tarvitse bossitaisteluissa hakata päätään seinään. Näin siis silloin, kun bossit on mahdollista piestä silkalla voimalla. Joskus taktiikka on enemmän kuin puolet hommasta ja silloin leveleiden keräämisellä ei välttämättä olekaan niin väliä. Joka tapauksessa moni on varmaan grindaamista harrastanut ja iso osa sitä kironnut.

Itse olen ainakin ajoittain ollut todella tympääntynyt grindaamisen riemuun. Viime aikoina on kuitenkin tullut pelattua pelejä, joissa sille ei ole ollut tarvetta. EXP:a on kerätty muulla tavoin, esimerkiksi erilaisia tehtäviä suorittamalla. Ilmeisesti tämä on aiheuttanut minussa kummallisen nostalgian kaipuun, ja yhtäkkiä puskajuoksu onkin tosi kivaa ja mielekästä. Tai en edes tiedä, onko se sitä, mutta ei se tuskanhikeäkään ohimoille nostata.

Leveleitä hahmoille on kertynytkin puskissa pyöriessä ihan kivasti, mutta ammatit tuntuvat kehittyvän harmillisen hitaasti. Niiden osalta myös näyttää olevan melkein yhdentekevää, hakkaako alkupään mölliä vai vähän vahvempaa. Ehkä tähän tulee muutos myöhemmin? Ainakin toivon sitä, sillä muuten ammatit kehittyvät todella hitaasti.

Tällä hetkellä hahmoni on siis kehitetty seuraavasti:

Edea - LV 11
Black Mage - LV 4
Freelancer - LV 1

Tiz - LV 12
White Mage - LV 4
Freelancer - LV 3

Agnès - LV 12
Monk - LV 4
Freelancer - LV 3

Ringabel - LV 12
Knight - LV 3
Freelancer - LV 4

Viimeisimmästä bossitaistelusta tuli vahvasti mieleen, että kaikilla hahmoilla kai pitäisi kehittää kaikkia ammatteja... tai ainakin useampi kannattaisi olla käytössä jo heti alkuun. Koska ammatit taas tuntuvat kehittyvän turkasen hitaasti, tämä on hieman ongelmallista. Viimeisin bossi oli hitusen tukala, koska fyysisistä iskuista ei juurikaan ollut hyötyä ja käytössäni oli tasan yksi musta maagi. Jos näitä olisi ollut kolme ja yksi valkoinen, homma olisi sujunut paremmin.

No, tuon taistelun osalta ongelma ratkesi, kun päätin huvikseni kokeilla ystävän summonointia. Sieltä sitten paukahti kaverin Edea kehiin ja iski pahikselle 9999 lämää. Se siitä bossitaistelusta :D Tämä ei ollut tarkoitukseni, mutta olihan tuo tietysti pitkähkön nihkeilyn jälkeen varsin hassunhauska ylläri.  Tarkoitus ei ole silti kaikkia bosseja hoidella tuolla tavoin... enkä edes tiedä, onko se mahdollista. Kenties ystävän summonoinnissa on joitain rajoituksia?

Olen joka tapauksessa yllättynyt siitä, miten kivaa minusta on ollut kehitellä hahmoja. Yhteen väliin se oli minusta pelissä kuin pelissä tympeintä puuhaa ikinä. Edelleenkin pidän tarinaa ykkösjuttuna, mutta onhan se tärkeää, että itse pelaaminenkin on kivaa.

Ammattien kehittämisen osalta Abilink-toiminto on tietysti myös kiva juttu. Ei tarvitse olla itse niin korkeilla leveleillä, kun voi lainata kavereiden kykyjä. Tosin tällä hetkellä listallani on kaksi kaveria, jotka Bravely Defaultia ovat pelanneet. Liityin Facebook-ryhmään, jossa kavereita haetaan. Toivotaan, että se tuottaa tulosta ja saan pian kaikille hahmoilleni linkitettyä jonkun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti