sunnuntai 31. toukokuuta 2015

Kiinalaista mytologiaa pelissäni

Vierailin helatorstaina Roihuvuoren Hanami-juhlassa. Samalla tuli poikettua japanilaistyylisessä puutarhassa. Siellä törmäsin esittelykylttiin, jota jäin tuijottelemaan pitkäksi toviksi.

Kiinnostukseni herättänyt kyltti
Siinä kuvaa katsellessa tuli mieleen, että nyt on ehkä pelattu liikaa, kun en voi puistoonkaan mennä ilman, että alan ajatella Final Fantasy Type-0:a. Heti en edes tajunnut, miksi peli tuli mieleeni kyltin perusteella, mutta sitten palaset loksahtivat paikoilleen: japanilaistyylisessä puutarhassa oli tehty aluejaottelua kiinalaisen mytologian mukaan ja pelissäni on kiinalaista mytologiaa. Kun asiaa vielä vähän enemmän pyörittelin päässäni, tulin siihen tulokseen, ettei kyse ole liiasta pelaamisesta. Oikeastihan hyvä (peli)bloggaaja vain pitää silmänsä ja korvansa koko ajan auki uusien juttujen toivossa.

Totuushan nimittäin on, ettei tuo kuva jättänyt minua rauhaan vielä kotiin päästyänikään. Siispä asiasta oli pakko päästä avautumaan näin blogin puolelle.


Mytologiaa Final Fantasyissa

Jos on yhtään perillä erilaisista myyttisistä olennoista ja pelannut enemmän kuin yhtä Final Fantasya, tietää luultavasti, että pelit ovat ammentaneet yhdestä sun toisesta mytologiasta. Esimerkiksi summon-olentojen nimistä valtaosa viittaa johonkin jumalolentoon tai vastaavaan (esim. Shiva ja Odin). Myös Gilgamesh on myyttinen henkilö ja onpa Final Fantasy The 4 Heroes of Lightissa nähty pahiksena jopa ihan suomalainen Louhikin.

Tässä valossa ei ole yllättävää, että Final Fantasy Type-0:n pohjalla on käytetty kiinalaista legendaa neljästä ilmansuuntia suojelevasta olennosta. Sen sijaan epätavallista saattaa olla, miten vahva sen osuus pelissä on. Pääsarjan peleissä en ole aivan yhtä suuria viittauksia legendoihin huomannut.


Type-0:n maailmasta ja juonesta lyhyesti

Final Fantasy Type-0:n maailma, Orience, jakautuu neljän valtion kesken. Etelässä sijaitsee pelaajan kotivaltio, Rubrum, lännessä vastavoima Militesin keisarikunta, pohjoisessa oli vielä ennen pelin alkua Loricanin liittokunta ja idässä Concordian kuningaskunta. Jokaisella valtiolla on oma suojeluskristallinsa: Rubrumin punainen lintu, Militesin valkoinen tiikeri, Loricanin musta kilpikonna ja Concordian sininen lohikäärme.

Valtiot eroavat toisistaan myös toimintatavoiltaan. Rubrumin kristalli suo sotilailleen maagisia kykyjä, joiden avulla hoidetaan muun muassa valtion puolustus. Maata hallitsee kansleri Khalia Chival VI. Militesin päämies on marsalkka Cid Aulstyne. Valtio on onnistunut valjastamaan kristallinsa voiman tekniikan käyttöön ja nojaa taistelussa aseisiin. Loricanin liittokunta voima piilee vahvassa puolustuksessa. Aluetta hallitsee Gilgamesh. Concordian hallitsija on kuningatar Andoria, joka pystyy keskustelemaan lohikäärmeiden kanssa. Valtio luottaa lohikäärmeidensä voimaan.

Peli lähtee liikkeelle, kun Milites on pudottanut ultimapommin Loricanin alueelle. Seurauksena on täydellinen tuho, valtiosta jää jäljelle kuoppa kartalle ja yksi ränsistynyt mökki vuoriston lähellä. Mystisesti valtion oma suojeluskristalli säästyy tuholta ja päätyy Militesin haltuun. Tämän jälkeen Milites päättää ulottaa lonkeronsa laajemmalle ja hyökkää Rubrumiin apunaan laite, jolla voi estää kristallin toiminnan. Koska Rubrumin joukot ovat riippuvaisia kristallin suomista maagisista kyvyistä, ovat ne täysin puolustuskyvyttömiä, kunnes Zero-luokka ilmestyy pelastamaan tilanteen.

Pelin aikana sota jatkuu. Rubrum saa Zero-luokan avulla vallattua omat alueensa takaisin.Välillä ollaan aselevossa jäljellä olevien kolmen valtion kesken, välillä taistellaan kahdella rintamalla.


Neljä legendaarista ilmansuuntia suojelevaa olentoa ja miten ne liittyvät Type-0:oon

Kiinalaisen legendan mukaan jokaiselle ilmansuunnalle on olemassa oma suojelushahmonsa. Näiden hahmojen piirteet ovat erilaiset keskenään ja jokaisella on oma vahva puolensa.

Etelää hallitsee punainen lintu, jota sanotaan joskus myös feenikseksi. Lintuun liitetään etelän ja punaisen värin lisäksi kesä ja tuli. Pohjoisen valtias on kilpikonna, jonka väri on musta. Vuodenajoista kilpikonnaan liittyy talvi ja elementeistä vesi. Länttä suojelee valkoinen tiikeri. Sen vuodenaika on syksy ja elementti metalli. Idästä puolestaan huolehtii sininen (tai vihreä) lohikäärme, jonka vuodenaika on kevät ja elementti puu.

Kuulostaa tutulta, eikö vain?

Type-0:n suojeluskristallit on nimetty suoraan kiinalaisen legendan ilmansuuntien suojelijoiden mukaan. Myös valtiot sijaitsevat kartalla juurikin kyseisen olennon suojelemassa ilmansuunnassa. Legendaa on kuitenkin hyödynnetty hieman syvemminkin kuin nimien ja ilmansuuntien osalta.

Militesin pääkaupunki Ingram
Peli painottuu Militesin ja Rubrumin väliseen yhteenottoon, joten näistä kahdesta valtiosta pelaaja myös saa eniten tietoa matkan varrella. Siksi ensimmäiseksi esimerkiksi on helppo nostaa valkoisen tiikerin kristallin suojeluksessa oleva Milites.

Jo valtion pääkaupungin Ingramin katseleminen kertoo, että alueen elementti on metalli. Milites luottaa teknologiaan, jonka tuottamiseen se on onnistunut valjastamaan oman (ja Loricanin) kristallinsa. Kaikki rakennukset ovat betonia ja metallia, maisema on kova ja kylmä. Itselleni Ingramissa vierailusta tuli olo, että kävelen neuvostokuutioiden keskellä.

Luonnonmaisemia tuijotellessa voisi ajatella, että Militesin ja valkoisen tiikerin vuodenaika olisi talvi. On totta, että lunta kyllä riittää kyseisellä alueella, mutta symbolisesti Milites elää syksyä. Maa ei ole kovin hedelmällistä ja Militesissä ei meinaakaan riittää ruoka omille kansalaisille, mikä oli yksi syy siihen, että Rubrumia vastaan suunnattiin hyökkäys. Militesin alueella on kuitenkin vielä elämää, vaikka hyvin ei menekään. Ollaan siis matkalla kohti talven kuollutta aikaa, muttei vielä täysin siellä.

Rubrumin pääkaupunki Akademeia
Rubrumin suojelija on punainen lintu. Valtio sijaitsee kartalla etelässä ja on vehreä ja ruohikkoinen. Pelissä myös viitataan ohimennen, että Rubrumilla on riittävästi ruokaa, koska maa on vehmasta, asiat ovat hyvin. Rubrumin vuodenaika onkin siis hyvin selvästi kesä.

Punaisen linnun kristalli antaa sotilailleen kyvyn käyttää magiaa. Hieman ristiriitaisesti Zero-luokka ei kuitenkaan joudu luottamaan kristallin antamiin kykyihin vaan he pystyvät käyttämään maagisia taitojaan myös ilman kristallia. Silti juuri he kantavat punaisia viittoja hartioillaan. Ehkä heille on tätä kautta haluttu kuitenkin luoda yhteys kristalliin ja legendaan.

Pelin alun voi myös ajatella viittaavan tulesta nousevaan feeniksiin. Rubrum näyttää jo hävinneen taistelun Militesiä vastaan ja valtion pääkaupunki Akademeia on kukistettu, miltei raunioitettu, kun yllättäen Zero-luokka ilmestyy paikalle ja nostaa Rubrumin tuhkasta voittoon.

Concordian rooli tarinassa ei ole aivan yhtä suuri kuin kahden edellisen, mutta sekin on merkittävä. Juuri Concordian kuningatar aloittaa rauhanneuvottelut ja lopulta Concordian l'Cie avustaa Zero-luokkaa maailman pelastamisessa. Tosin tässä välissä Rubrum joutuu taistelemaan yhtä aikaa sekä Militesiä että Concordiaa vastaan.

Concordian kohdalla ei voida enää puhua pelkästä symboliikasta, sillä valtiolla on konkreettisesti lukuisia lohikäärmeitä. Valtion kuningattarella on henkinen yhteys lohikäärmeisiin ja hän pystyy keskustelemaan niiden kanssa. Lohikäärmeet ovat kristallin edustajia, joten ne itse asiassa taitavat pitää todellista valtaa Concordiassa.

Concordian pääkaupunki Mahamayuri
Valtion alueella on paljon metsää ja kaupungit on rakennettu pääasiallisesti puusta. Maisemaltaan se on siis Militesin vastakohta. Puun elementti on vahvasti läsnä.

Concordia ainakin näyttää sen verran vehreältä, että alueeseen voi hyvin yhdistää kevään vuodenajan. Alueella myös sataa usein ja kiinalaisen legendan mukaan lohikäärme kontrolloikin sadetta, joten tämä on loogista. Legenda kertoo myös, että lohikäärme voidaan nähdä feeniksin parina ja lopultahan Concordian l'Cie päättää tukea Rubrumin Zero-luokkaa, joten tämäkin nyanssi on tuotu mukaan peliin.

Kaikkein pienimmän roolin pelissä saa Loricanin musta kilpikonna, sillä alue käytännössä tuhoutuu heti alkuunsa. Toisaalta tämäkin on legendaa tarkastellessa loogista. Kilpikonnan vuodenaika on talvi, jolloin luonto uinuu tai sitä voidaan pitää jopa kuolleena. Mitäpä muutakaan alue on kuin kuollutta ja tyhjää ultimapommin jäljiltä.

Loricanin pääkaupunki Berith
Jäljelle on kuitenkin jäänyt valtion päämies, Gilgamesh. Tämäkin tapahtuma kulkee käsi kädessä legendan kanssa. Kilpikonna on toisinaan tarinoissa syrjäytetty mustalla soturilla, sillä Kiinassa kilpikonnaa voidaan käyttää myös loukkaavana terminä (kilpikonna munii munansa hiekkaan ja sitten hylkää ne, ennen kuin ne ehtivät edes kuoriutua). Vaikka kilpikonnalla on paljon hyviä ominaisuuksia, sen toinen merkitys on negatiivinen. Siksi musta soturi on jossain versioissa noussut sen tilalle.

Gilgamesh voidaankin nähdä mustana soturina, joka nousee mustan kilpikonnan tilalle taistelemaan. Hän on myös ainoa tiedetty mustan kilpikonnan kristallin elossa oleva l'Cie. Voidaankin siis katsoa, että hän edustaa tätä suojelusolentoa enemmän kuin varsinainen valtio.


Oppia siis ikä kaikki

En ollut aiemmin perehtynyt kovinkaan paljon kiinalaisiin mytologioihin, joten siinä mielessä niiden yhteys Type-0:oon tuli minulle puskista. En silti ollut varsinaisen yllättynyt huomattuani yhteyden. Kiinnostuneet voivat käydä lukemassa neljästä ilmansuuntien suojelijoista lisää täältä. Lisäksi jos asiaa haluaa tutkia enemmänkin, voi vielä perehtyä japanilaiseen vastineeseen legendasta. Se oli itselleni hieman tutumpi, sillä olen kiinnostuneempi japanilaisesta tarustosta kuin kiinalaisesta.

Joka tapauksessa aiheeseen perehtyminen oli mielenkiintoinen tutkimusmatka ja opin ainakin itse taas jotain uutta. Kannattaa selkeästi pitää silmänsä aina auki, sillä peleihin voi saada uusia ulottuvuuksia täysin odottamattomista paikoista.


2 kommenttia:

  1. En nyt kokonaan viitsinyt lukea kun en ole Type-0:llaa (vielä) pelannut mutta samaiset neljä eläintä löytyy itse asiassa todella monesta muusta ja japanilaisesta pelistä. Harvoin ne kovin suuressa roolissa ovat mutta mm. Castlevaniassa, Onimushassa sekä Tenchussa ne löytyvät joksenkin isossa roolissa (vaikkakaan Tenchussa niiden rooli ei ole muuten kuin hahmojen nimiä).

    Itsekkin olen kiinnostunut eri tarustoista (niin kiinalaisista kuin japanilaisista) ja siksi olen perehtynyt myös näihin neljään eläimeenkin ja on aina mukava nähdä peleissä tälläisiä viittauksia mitä tavallinen pelaaja ei välttämättä huomaisi.

    En muuten Hanamissa olessani huomannut ollenkaan tuota esittelykylttiä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilemättä tuota samaa legendaa on hyödynnetty muissakin peleissä. onhan se mielenkiintoinen ja varsin käyttökelpoinen joko osana tai kokonaisuutena :)

      Se on tosiaan hauskaa, kun bongaa pelistä jonkin viittauksen taruihin tai tosielämän asioihin (tai toisiin peleihin, näitäkin kun on).

      Tuo kyltti ei ollut varsinaisella Hanami-alueella vaan noin 300 metrin päässä japanilaistyylisen puutarhan alussa. Voi olla, että sinne ei ihan vahingossa eksynyt. Me mentiin tarkoituksella ihmettelemään.

      Poista