sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

NieR: Automatan toinen läpäisy - totuus tarinasta?

NieR: Automata ei ole yhdellä pelikerralla läpäisty vaan vaatii useamman kahlaamisen. Reilu viikko sitten kertoilin ensimmäisestä läpäisystäni. Nyt toinenkin on takana ja on aika jatkaa tarinaa eteenpäin.

Postaus sisältää spoilereita NieR: Automatasta. Luet omalla vastuullasi.

Ensimmäisessä postauksessa puhuin enimmäkseen pelin teknisestä puolesta, tarinasta ja tunnelmasta sekä päähahmoista. En kuitenkaan mennyt tarinapuoleen, saati hahmoihin kovinkaan syvälle siitä yksinkertaisesta syystä, ettei mikään juttu ollut vielä avautunut minulle kunnolla.

Pelikertojen välissä pidin pienen tauon ja päätin hieman perehtyä taustoihin, joista en ennen ensimmäistä kertaa tiennyt oikein mitään. Tarkoituksena oli saada tarina avautumaan paremmin ja ymmärtää taustoja.

Tästä syystä tämä postaus käsitteleekin nyt enemmän tarinapuolta ja jätän pelitekniset asiat huomiotta. En voi sanoa olevani asiantuntija NieR: Automatan tarinan suhteen, mutta ainakaan en ole enää täysin ulalla.

Tutkimusmatka Drakengardien ja alkuperäisen NieRin parissa


Aloitin perehtymiseni lukemalla muutaman artikkelin ja foorumikeskustelun NieR: Automataa edeltävistä tapahtumista. Alla pari esimerkkiä.

Huom! Artikkelit sisältävät spoilereita Drakengard 1:stä ja 3:sta sekä alkuperäisestä NieRistä. Jos et halua spoilaantua niiden suhteen, jätä ne väliin. Itse asiassa on varmaankin parempi, että lopetat myös tämän postauksen lukemisen.

Before You Play NieR: Automata, Catch Up on its Drakengard Backstory Here
Here’s What Happened Before Nier: Automata’s Story Began

Yhden illan tiiviin lukusession jälkeen minusta vihdoin tuntui, että olin joistain asioista kärryillä. Tajusin hämärästi, miten Drakengard 3, Drakengard ja alkuperäinen NieR linkittyvät toisiinsa. Koska juttu on pitkä ja selitetty polveilevasti yllä olevien linkkien takana, tarjoan nyt vain lyhyen ja äärimmäisen karsitun tiivistelmän.

Tarina alkaa itse asiassa jo Drakengard 3:sta. Menemättä kyseisen pelin juoneen sen tarkemmin, pelissä on jonkinlainen paha kukka, joka yrittää tuhota maailman. Kukka luo maailmaan sisarukset, joilla on maagisia voimia ja joita vastaan pelin päähahmo taistelee. Pelin D-lopussa kukka onnistutaan sulkemaan jonkinlaiseen henkimaailmaan, jossa se ei häiritse ihmisiä, mutta ilmaan jää leijumaan varoitus paluun mahdollisuudesta.

Ensimmäisessä Drakengardissa on puolestaan Watcherien kultti, joka pystyy pelin loppupuolella kutsumaan paikalle Queen Beast -hirviön. Tämä olento on tulkittu kukan eräänä ilmenemismuotona. Drakengardin E-lopussa taistelu Queen Beastia vastaan avaa jonkinlaisen aika-avaruusportaalin ja syöksee sekä pedon että häntä vastaan taistelevat hahmot vuoden 2003 Tokioon. Queen Beastin voittaminen pelastaa maailman tuolloin, mutta ilmeisesti vapauttaa pedon ruumiista ilmaan sairauden, joka pakottaa siihen sairastuneet ihmiset solmimaan sopimuksen toisessa ulottuvuudessa sijaitsevan jumalan kanssa. Ihminen voi valita, haluaako ryhtyä jumalan tahdottomaksi palvelijaksi vai muuttua suolapatsaaksi. Ei kauhean kiva kohtalo ihmiskunnalle. Voisin myös kuvitella, että tuo toisen ulottuvuuden jumala on itse asiassa Drakengard 3:ssa esitelty kukka.

Tästä päästäänkin sitten alkuperäisen NieRin tapahtumiin. Ihmiset ovat yrittäneet taistella sairautta vastaan tekniikalla, joka irrottaa sielun ruumiista. Alkuperäisiä ihmisiä he kutsuvat gestalteiksi ja sieluille varattuja uusia ihmiskehoja replicanteiksi. Jälkimmäiset kuitenkin kehittävät oman tietoisuutensa ja syrjäyttävät alkuperäiset sielut kehostaan. Sieluista syntyy varjo-olentoja, jotka piinaavat replicant-ihmisiä.

Pelin päähahmon, Nierin, sisko (tai tytär riippuen peliversiosta) sairastaa maailmassa riekkuvaa toista sairautta, joka aiheuttaa mustien riimujen ilmestymistä ihoon ja lopulta tappaa kantajansa. Nier yrittää löytää parannuskeinoa. Tyttö on kuullut, että Lunar Tear -niminen kukka voisi hänet parantaa. Loppujen lopuksi parantaminen ei erinäisistä syistä onnistu, mutta gestalt-replicant-systeemi onnistutaan kuitenkin romuttamaan. Valitettavasti se tarkoittaa, että jäljelle jääneet replicant-ihmiset alkavat hiljalleen kärsiä samasta sairaudesta kuin Nierin sisko.

Tässä kohtaa ymmärsin jo melko paljon, mutta hämmästelin edelleen, miten NieRin lopusta päästään NieR: Automatan alkuasetelmaan, jossa ihmiset ovat paenneet Kuuhun alienien hyökkäystä ja lähettäneet androideja taistelemaan puolestaan alieneja ja heidän luomiaan älykkäitä koneita vastaan. Pelien välillä on kuitenkin tuhansia vuosia, joten mitä tahansa on voinut tapahtua... mutta miten ihmeessä replicant-ihmiset oikein selvisivät heitä riivaavasta sairaudesta?

Jos huomaat, että olen käsittänyt jotain väärin taustatarinasta ja aiempien pelien tapahtumista, kerro ihmeessä kommenttiboksiin ajatuksistasi. Lore tuntuu jokseenkin sekavalta, joten aiempia pelejä koskevat selvitykset otetaan mieluusti vastaan. 

Salaperäisen kukan paluu ja outo pallopää NieR: Automatassa


Lunar Tear
Sekä Drakengardeissa ja NieRissä salaperäinen kukka, joka NieRissä saa nimen Lunar Tear, tuntuu olevan tärkeässä roolissa. Kun luin tuosta kukkasesta, muistin operaattori 6O maininneen jotain Lunar Tear -nimisestä kukasta jonkin keskustelun aikana. Valitettavasti en muistanut, mikä hänen pointtinsa oli tarkalleen ottaen ollut. Asia ei tuntunut tärkeältä sillä  hetkellä. Mieleeni kuitenkin palautuivat sieltä täältä maailmasta löytyneet itsevalaisevat valkoiset kukat. Olin niitä muutaman kerran pysähtynyt ihmettelemään, koska ne olivat silmiin pistävä yksityiskohta.

Ensimmäisellä pelikerralla pelissä myös vilahti hahmo, josta olin nähnyt kuvia, mutta jonka merkitys tarinan kannalta oli jäänyt minulle epäselväksi. Taustoja tutkiessani sain selville, että tämä hahmo on itse asiassa Emil alkuperäisestä NieRistä. Hän auttaa Nieriä tämän tehtävässä.

Emil
Emil jäi vaivaamaan minua ensimmäisellä pelikerralla. Hänet esiteltiin yhtäkkiä eikä häneen sen jälkeen palattu lainkaan. Minusta se oli jokseenkin kummallista ja huonoa tarinankerrontaa, mutta toisella pelikerralla onnistuin avaamaan häneen liittyvän sivutehtävän, joten vika ei ollut kerronnassa vaan minun malttamattomuudessani.

Emilin sivutehtävässä metsästetään Lunar Teareja ympäri karttaa ja autetaan Emiliä palauttamaan muistonsa kukkien luona. Sitä en tiedä, miten kukat oikein tuovat muistot takaisin, mutta ei takerruta yksityiskohtiin. Olin onneksi useimmat kukat jo bongannut valmiiksi ja vain yhden sijainnin jouduin läpipeluuoppaasta lunttaamaan, kun en meinannut sitä millään löytää. Tosin se olikin paikassa, jonne ei kovin helposti vahingossa eksy.

Emilin varsinainen yhteys Lunar Teariin jäi sivutehtävänkin myötä avautumatta, mutta ainakin hänen "muistojensa paikka" näytti sisältävän paljon noita kukkia. Kenties kukan etsintä liittyi vain niin vahvasti NieRin tarinaan, että sen näkeminen laukaisi muistot Emilissä.

Emilin piilopaikka
Emil itsessään valotti taustaansa ja kertoi olevansa kone, jonka tavoitteena on taistella alieneja vastaan. Hän oli luonut itsestään useita kopioita onnistuakseen tehtävässä, mutta samalla myös menettänyt hiljalleen yhteyden omaan menneisyyteensä. Ilmeisesti kopioilla oli jonkinlainen kollektiivinen tietoisuus, joka söi yksilöllisyyden pois. Nykyinen Emil ei ole alkuperäinen vaan yksi kopioista, mutta ainoa jäljellä oleva. Sen takia kai muistojen palauttaminenkin onnistui.

Minulle tämä oli lähinnä selvittävä sivutehtävä, mutta alkuperäisen NieRin pelanneille antoi varmaankin kivan tarinan siitä, mitä Emilille tapahtui pelin jälkeen. Taustoja lukiessani minulle jäi tunne, että hänen kohtalonsa jätettiin melko avoimeksi NieRissä.

Totuus NieR: Automatan maailmasta


Toisella pelikerralla tarinasta selvisi isoja juttuja, jotka ensimmäisellä jätetiin kertomatta. Minulla oli kyllä jonkinlainen aavistus takaraivossa, mutta ei minkäänlaista varmuutta. Ensimmäinen läpäisy suoritetaan 2B:llä ja tarina avataan hänen näkökulmastaan, toisella kerralla hypätään 9S:n rooliin ja saadaan tietää uusia asioita.

Pelin alusta asti pelaajalle on uskoteltu, että ihmiset ovat paenneet Kuuhun ja ohjailevat sieltä käsin androidien sotatoimia. 9S onnistuu murtautumaan Bunkerin serverille ja saa tietää, että Kuuhun perustettu ihmisyyden neuvosto on syntynyt vasta YoRHa-joukkojen (joihin pelin päähahmot kuuluvat) jälkeen.



Hieman myöhemmin 9S kysyy asiasta komentajaltaan, joka paljastaa, että ihmiset kuolivat jo ennen alienien hyökkäystä. Alienien hyökkäys ja ihmisten tuho aiheutti moraalin rappeutumista androideilla, joten liikkeelle laitettiin huhu, että ihmiset ovatkin itse asiassa paenneet Kuuhun. Samalla luotiin ihmisyyden neuvosto, joka lähettää säännöllisesti tiedotteen androideille. Tällä tavoin androideilla oli tarkoitus ja porukka pysyi kurissa samalla, kun Maata yritetään valloittaa takaisin. Ihmisistä on jäljellä vain jonkinlainen geenipaketti, joka on säilytyksessä Kuussa.

Sain siis vastauksen ihmetyksen aiheeseeni: miten NieRin maailman replicant-ihmiset selvisivät sairaudesta niin pitkään, että lopulta pakenivat elämään Kuussa? No, eivät he selvinneet. He selvästikin kuolivat siihen ja jäljelle jäivät vain androidit.

9S miettii totuuden kertomista myös 2B:lle, mutta ei ehdi tehdä sitä ennen loppua. Tässä vaiheessa on kuitenkin selvää, että esim. A2 tietää totuuden ja on sen takia hylännyt YoRHa-joukot. Hänet myös halutaan eliminoida, jottei totuus vuotaisi kaikille androideille. Ymmärrettävää.

Kysymykseksi jääkin, haluavatko androidit herättää ihmisrodun henkiin geenipakettinsa avulla, kunhan sota on voitettu? Se voisi olla syy ylläpitää moraalia ja valhetta.

Adamin, Even ja alienien rooli NieR: Automatassa


Niin sanotut nimetyt pahikset tuntuvat kantavan tarinassa lopulta melkoisen pientä roolia. Pelin alkupuolella alieneja, jotka Maahan ovat hyökänneet, ei näy lainkaan. Joka puolella vipeltää vain robotteja, jotka osaavat puhua töksäkkää kieltä. Hieman myöhemmin esitellään Adam, kehittymään kykenevä kone.


Kun juoni etenee, päätyvät 2B ja 9S kaivantoon, joka lopulta johdattaa heidät avaruusalukseen. Avaruusalukseen, joka on hautautunut maan alle ja jossa istuu kuolleita alieneita. Adam ja hänen veljensä Eve ilmaantuvat paikalle myös ja kertovat alienien kuolleen kauan sitten. He eivät edes koe luojiaan kovin mielenkiintoisiksi vaan haluavat päästä käsiksi ihmisiin, joita myös olemuksellaan imitoivat. Myöhemmin nähdään videopätkiä, joissa he mm. opiskelevat ihmisyyttä kirjallisuuden avulla ja ovatpa he nimensäkin poimineet Raamatusta.

Luonnollisesti 2B ja 9S eivät suostu tuomaan ihmisiä Adamille ja Evelle vaan taistelevat heitä vastaan. Kaksoset karkaavat lopulta paikalta, mutta heidät kohdataan taistelussa vielä uudestaan. Adam sieppaa 9S:n, minkä seurauksena 2B tuhoaa hänet. Tämä puolestaan suistaa Even raiteilta lopullisesti ja johtaa pelin kahden ensimmäisen läpäisykerran lopputaisteluun, jossa hänet sitten päihitetään.

Oleellista Adamissa ja Evessä on heidän kiinnostuksensa ihmisiä kohtaan ja myös heidän olemuksensa.

Tässä on kuva Zerosta, Drakengard 3:n päähahmosta, joka kantaa kehossaan tuhoa haluavaa kukkaa:



Ja tässä Adamista ja Evestä:



Yhteistä näille hahmoille ovat vaaleat hiukset ja punaiset silmät. Niiden lisäksi Eve on jollain tavalla korruptoitunut ja hänen vartalolleen ryömii pelin lopputaistelussa mustaa kuviointia. Se ei ole täysin samanlaista kuin NieRissä esiintynyt mustia riimuja iholle piirtävä sairaus, mutta voisiko se olla jotain sukua sille?

Zeron kohdalla punasilmäisyys johtuu ilmeisesti kukan vaikutuksesta, sen sijaan Adamin ja Even osalta asiaa ei ole (ainakaan vielä) selitetty. Voisiko kukka vaikuttaa taustalla kuitenkin? Lunar Teareja kasvaa siellä täällä, joten koneet ovat olleet sen vaikutuspiirissä hyvän aikaa. Drakengard 3:n kaiut voivat siis näkyä tällä tavoin NieR: Automatassa. Se saattaisi myös selittää Adamin ja Even kiinnostuksen ihmisiin, kyseessä onkin kenties kukan kiinnostus.

Mene ja tiedä, mutta toivoisin loppujen pelikertojen valottavan taustoja vielä vähän lisää. Kaikki tuntuu kovin mielenkiintoiselta ja kysymyksiä herättävältä. 

Loppu ei olekaan loppu


Kuten kerroin, kahden ensimmäisen läpäisyn kohdalla tarina päättyy taisteluun Eveä vastaan. Totuus kuitenkin on, ettei se päätykään. Adam ja Eve on nyt voitettu, mutta kolmas läpäisykerta ei heitä pelaajaa enää alkuasetelmaan vaan peli jatkuu siitä, mihin se Even voittamisen jälkeen jäi.

Mitä sitten on tulossa? Olen hieman kolmannen kerran alkua pelaillut ja käänteet ovat olleet kiinnostavia, en kuitenkaan mene niihin nyt tarkemmin vaan palaan astialle, kun kolmas kerta on puskettu läpi. Vaikeustaso näyttää kuitenkin kohonneen aika reilusti, joten läpäisyssä saattaa tovi jos toinenkin vierähtää. 

Pysy siis kuulolla ja jaa toki omat ajatuksesi ja kokemuksesi NieR: Automatasta kommenttiboksiin!

Lue myös:


NieR: Automatan ensimmäinen läpäisy
Kolmas kerta NieR: Automataa


http://www.pelit.fi/

2 kommenttia:

  1. Aika oikeilla jäljillä olet mutta Automatan ja Drakengard 3:n välillä ei ole mitään suurempaa yhteyttä. Eli luet vähän liian syvälle Adamin ja Even sekä Zeron väliseen suhteeseen ja Lunar Tearin sekä Drakengardin kukan välilläkään ei ole mitään suurta yhteyttä.

    Lisäksi Emil ei niinkään ole kone kuin keinotekoinen ihminen joka luotiin jo ennen NieRin alkua taistelemaan sitä Drakengardin lopussa tulleita hirviöitä vastaan, mutta koska Emil eli niin pitkään niin se päätyi myös taistelemaan alieneita vastaan.

    Mutta odotan innolla kun pääseen näkemään mielipiteesi pelin seuraavista lopuista (ja minulla on myös tarjolla lisää luettavaa mikä valaisee Automatan teemoja vähän lisää sen jälkeen kun olet läpäissyt sen viimeisen kerran)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jees, laittele ihmeessä linkkiä jossain vaiheessa.

      Poista